„Člověk musí vždycky snít výš, než na co má.“


CO BUDE S LOUNSKOU GALERIÍ?

10.09.2020 12:35

Ředitelé muzeí a galerií v Ústeckém kraji sedí na horkých židlích. Po čistkách, které tam proběhly v letech 2017 a 2020, opouští místo ředitelky Galerie Benedikta Rejta v Lounech Alica Štefančíková. Svůj odchod bere zasloužilá historička umění stoicky. "Nechala jsem v této galerii kus života, ale samozřejmě všechno jednou skončí," řekla už po svém prvním odvolání před třemi roky. Co však znepokojuje nejen ji, ale i mnoho milovníků současné architektury, je nejistá budoucnost budovy lounské galerie, o jejíž vznik se Štefančíková zasloužila výběrem architekta i péčí o realizaci jeho záměru.

Dnešní podoba galerie vznikla přestavbou starého pivovaru, dokončenou v roce 1998. Autor Emil Přikryl použil střídmé architektonické prostředky, ale pojal úpravu zároveň tak, aby každý prostor galerie zasáhl naše emoce; zápisy, které v návštěvní knize přirovnávají účinek interiéru k atmosféře kostela, podávají důkaz, že se to podařilo.

Pozoruhodný je však také ohlas Přikrylova díla ve světových architektonických časopisech. Několik barevných sůánek s nadšenými komentáři kritiků věnovaly lounské galerii americký Architectural Record, finský Arkkitehti nebo francouzský L´architecture d´aujourd´hui.

Takové zahraniční publicity nedosáhla žádná jiná česká stavba nejen za posledních třicet let, nýbrž za celé 20. a 21. století!

Bude proto záležet na tom, kdo a jak teď galerii povede, aby se Přikrylovo dílo nezničilo. Je to dílo minimalistické, zranitelné každým neuváženým zásahem; už jen necitlivé vymalování by mu vzalo emotivitu.

Věděla vůbec konkurzní komise Ústeckého kraje, jak velkou odpovědnost na sebe bere? O schopnostech nástupkyně Štefančíkové víme jen tolik, že působí ve společnosti Archa vůní a pracovala jako režisérka a kulturní manažerka. Jeden z členů komise, bývalý ředitel Národní galerie Vladimír Rosel, se pak prý během jednání přiznal, že "destinaci", tedy Galerii Benedikta Rejta, dosud nenavštívil, což se mi zdá být vzhledem k architektonickému významu této stavby a kvalitě jejích expozic opravdu povážlivé.

Nebylo by proto lepší, kdyby teď ministerstvo kultury vyslyšelo volání petic na obranu dosavadní ředitelky a převzalo galerii do své správy? Po zakoupení zámečku Petrkov, kde žil a tvořil Bohuslav Reynek, by to byl další pozitivní počin rezortu v tomto roce.

Takové zahraniční publicity nedosáhla žádná jiná česká stavba za celé 20. a 21. století!

 
Rostislav Švácha, Právo, 10. 9. 2020 

—————

Zpět